National models for the integration of migrants: what impact on PISA results?

  • Thibaut Lauwerier Université de Genève
  • Abdeljalil Akkari Université de Genève
Keywords: Intercultural, multicultural, integration, school performance, PISA

Abstract

There is an age-old debate between those who believe that intercultural education is conceptually superior to multicultural education and those who believe that there are no significant differences between these two models of cultural diversity management. In this paper, we first analyse the arguments used in this debate. In a second step, we will use data from the PISA survey to compare the results of countries that have adopted interculturalism (France, Spain, Switzerland) with those that adopted multiculturalism (Canada, United States, United Kingdom). The comparison will focus on the outcomes of students from diverse backgrounds (first and second generation immigrant students). This comparison will explore the possible links between integration models (interculturalism or multiculturalism) and school performance to see if a model actually makes a difference on these issues.

Author Biographies

Thibaut Lauwerier, Université de Genève

Titulaire d'une licence en sciences politiques, d’un master en études de développement et d’un doctorat en sciences de l’éducation, Thibaut Lauwerier est actuellement maître-assistant et collaborateur scientifique dans l’Équipe de de Recherche en Dimensions Internationales de l’Éducation (ERDIE). Ses recherches portent principalement sur l’analyse comparative et internationale de l’éducation.

Abdeljalil Akkari, Université de Genève

Après des études en sciences sociales à Lyon et en sciences de l’éducation à Genève, il a travaillé à l’université de Fribourg, à l’université de Baltimore et à la Haute École Pédagogique BEJUNE. Il est actuellement professeur en dimensions internationales de l’éducation à la FPSE à Genève et responsable du groupe de recherche ERDIE. Ses principaux travaux de recherche concernent l’éducation interculturelle, l’internationalisation des politiques éducatives et la coopération internationale en éducation.

Published
03-06-2020
How to Cite
Lauwerier, T., & Akkari, A. (2020). National models for the integration of migrants: what impact on PISA results?. Swiss Journal of Educational Research, 42(1), 84-107. https://doi.org/10.24452/sjer.42.1.6