La participation de l’Égypte à la IIème Biennale de São Paulo (1953-1954)

Une initiative individuelle, des enjeux nationaux

  • Nadine Atallah University Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Keywords: Irmgard Micaela, Burchard Simaika, Art et diplomatie, Cosmopolitisme, Artistes femmes, Circulations transnationales

Abstract

This article introduces in detail the genesis of Egypt’s first participation in the São Paulo Biennial (1953-1954). The story begins with a spontaneous application from a Swiss painter settled in Egypt after having lived in Brazil: Irmgard Micaela Burchard Simaika (1908-1964). Her request soon leads to the project of composing an official delegation to represent the country, at a time when Egypt was going through a period of political change, as the republic was proclaimed in June 1953. Within an artistic landscape deprived of specialized administration, the exhibition’s preparation was associated with several debates to establish who had the skills and legitimacy to select the artworks to be sent to São Paulo. The final list of artists reflects the reality of the Egyptian art worlds in the first half of the 1950s, in which academic personalities mix with a new generation keen to produce art which would stand as modern and authentically national, and with members of foreign elites well integrated into local society. This “group of modern Egyptian art painting, in the words of Burchard, includes a third of women and stands out as one of the most gender balanced pavilions in the Biennial. It thus reveals the important contribution of women to the development of modern art in Egypt and its promotion worldwide.

Author Biography

Nadine Atallah, University Paris 1 Panthéon-Sorbonne

Nadine Atallah est doctorante contractuelle en histoire de l’art à l’Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, rattachée au laboratoire de recherche InVisu (CNRS/INHA). Ses recherches portent sur l’importante contribution des femmes aux arts visuels modernes en Égypte dans les années 1950-1960, en relation avec les politiques et les idéologies nationalistes et nassériennes. Depuis 2015, Nadine Atallah collabore avec le collectif Madrassa, une plateforme curatoriale transnationale dont elle est l’une des membres fondatrices. Elle a travaillé dans diverses institutions culturelles et galeries à Paris et à Beyrouth, ainsi qu’au bureau des expositions de l’Académie de France à Rome – Villa Médicis, où elle a également mis en place le programme dédié aux jeunes publics. En 2019, elle a organisé l’exposition de peinture contemporaine égyptienne « In Conversation. A Painting Show » qui interrogeait de manière contextuelle les évolutions du médium en relation avec la photographie et les technologies numériques, tout en proposant un point de vue critique sur l'histoire des expositions des femmes peintres d'Égypte (Sharjah Art Gallery, The American University in Cairo, Le Caire).

Published
01.10.2019
How to Cite
Atallah, N. (2019). La participation de l’Égypte à la IIème Biennale de São Paulo (1953-1954): Une initiative individuelle, des enjeux nationaux. Manazir Journal, 1, 36–55. https://doi.org/10.36950/manazir.2019.1.1.4