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Vol. 2 (2020): Circulations et trajectoires artistiques entre le Nord de l’Afrique et la France (XIXe-XXe s.), edited by Alain Messaoudi and Camilla Murgia

Depuis le XIXesiècle, le Nord de l’Afrique, de l’Égypte au Maroc, a connu de profonds bouleversements, liés à l’expansion impériale et coloniale des puissances européennes et à la politique de ré-ordonnancement (tanzimāt) de l’Empire ottoman, puis au processus de décolonisation et à l’affirmation d’États-nations. Ces mutations qui furent à la fois économiques, sociales, politiques et culturelles s’accompagnèrent de références à des modèles européens. C’est plus précisément aux références à des œuvres ou plus généralement à une culture française dans les productions locales que nous entendons consacrer ce dossier, en nous attachant à comprendre leurs modalités. Le contact avec la France a pris des formes différentes. En Égypte, après l’épisode de l’occupation française entre 1798 et 1801 et la forte présence des conseillers français dans la politique de réforme de l’État menée par Méhémet Ali, la culture française a pu représenter une forme de contestation par rapport à la présence britannique après 1881. En Algérie, la France a pris le contrôle du pays par les armes, et encouragé une colonisation de peuplement accompagnée d’un discours assimilationniste. Les protectorats français en Tunisie et au Maroc ont pu favoriser le développement d’une image ambivalente de la France, tutrice favorisant un processus de développement spécifique ou puissance abusive l’étouffant, et devant prendre en considération des modèles étrangers concurrents, italien en Tunisie ou espagnol au Maroc.

Dans le domaine des arts, les références explicites à la France ou les transferts culturels implicites ont pris des formes nombreuses et variées. On s’intéressera ici aux expressions d’une ouverture à des références françaises aussi bien à des formes de réaction ou de refus devant des modèles présentés comme étrangers ou imposés par la force, dans différentes formes de productions artistiques, arts visuels mais aussi musique, pour y étudier les modes d’appropriation, de mise en question et de compréhension.

Vol. 3: Ce que l’art fait à la ville au Maghreb et au Moyen-Orient. Pratiques artistiques, expression du politique et transformations de l’espace public, edited by Marie Bonte and Marion Slitine.

The third issue of Manazir Journal focuses on “making art” in urban public space in North Africa and the Middle East. Whether visual or performative, these urban arts (tags, graffiti, street art, murals, performances, live shows, sculptures and installations) contribute to renewing forms of expression of politics in public space and, more broadly, to transforming urban space. Indeed, the graffiti and street art scene has accelerated over the past decade in line with the so-called “Arab Spring”: every year, graffiti on walls multiply, new urban art centers appear, and festivals entirely dedicated to street art are organized. All these initiatives are gradually turning the city into an “open-air gallery” and are transforming the relationship between city dwellers and urban public space. While many scholarly works have begun to take an interest in artistic practices in the MENA region, few of them have explored their urban dimensions. By asking what art does to the city, the contributions in this issue question the renewal of the links between art, modes of appropriation of urban space, and forms of political expression.

The articles focus on the multiple transformations of urban materialities. Who are these urban artists and what are their impact on society and the city? How do they mobilize and participate in public debates? How can they contribute to the emergence of new spheres of discussion and/or confrontation of opinions?

This issue also addresses the question of the institutionalization of urban art, its commodification (its anchoring in the art market) and its heritagization (its place in the museum institution); in other words, the questions of the “artification” of urban art and the way it can be exhibited beyond the street walls.

Moreover, the authors are invited to question the links between forms of artistic expression and the places in which they take place: how likely is urban art to (re)invent the city and contribute to a reappropriation of open spaces? How does/can it redefine urban centralities? Furthermore, what are the definitions, limits, and functions of public space that emerge from these artistic practices? Which dynamics does the transfer from urban to digital space imply for cultural practices? For if urban art is a practice that was not originally intended to circulate, the forms that these circulations take on are multiplied with the rise of new technologies (NICT).

Thus, the overall aim of this special issue is to study the ways in which the circulation of images is inscribed in urban and digital materialities; e.g. via the follow-up of the “career” of an image, from its conception to its digital recovery or its manifestation in public space (in political and social mobilizations in particular). It questions the performative dimension of these artistic practices: how can urban art, by creating new urban territorialities or alternative visual narratives of the city, constitute renewed modes of subjectivation for regaining a possible “living together”, beyond political, confessional, and identity fractures? From an interdisciplinary perspective, this issue — bringing together art historians, anthropologists, geographers, sociologists, political scientists, and also artists, filmmakers or cultural officers — is part of a wider reflection on the socio-cultural and political issues of “making art” in public space, and on the urban conditions in the Middle East and North Africa.

Vol. 4: Art - Creativity - Spontaneity: Ramsis Wissa Wassef, edited by Leïla El Wakil.

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