Die Prototypensemantik als Möglichkeit der fremdsprachen- didaktischen Lexikographie.

Ein Vorschlag der prototypenbasierten Bedeutungsbeschreibung für kulturbasierte Wörterbucheinträge

  • Anna Malena Pichler

Abstract

It has often been criticized that Learners’ Dictionaries lack a theoretical basis in linguistic theory. Prototype semantics are able to provide a solution to this problem in the context of cognitive linguistics. This article proposes a new approach to pedagogical lexicography based on the fundamental ideas of prototype semantics. In the framework of a culture-based dictionary for German as a Foreign Language (Kulturwörterbuch Deutsch als Fremdsprache), which is implemented as a students’ project at the department for German as a Foreign Language of TU Berlin, the model of a prototype-based semantic explanation is presented.

Veröffentlicht
2021-05-09
Zitationsvorschlag
Pichler , A. M. (2021). Die Prototypensemantik als Möglichkeit der fremdsprachen- didaktischen Lexikographie.: Ein Vorschlag der prototypenbasierten Bedeutungsbeschreibung für kulturbasierte Wörterbucheinträge. Linguistik Online, 108(3), 115–139. https://doi.org/10.13092/lo.108.7793