DEMIR ONGER, COLLECTIONNEUR DU GROUPE DU CAFÉ DU GYMNASE À PARIS

Entretien

Auteurs-es

  • Perin Emel Yavuz Institute for Democracy, Media and Cultural Exchange (IDEM), Paris
  • Ekin Akalın Center for Turkish, Ottoman, Balkan, and Central-Asian Studies (CETOBAC), EHESS, and National Federation of Specialized Experts in Art (Fnepsa), Paris

DOI :

https://doi.org/10.36950/manazir.2024.6.8

Mots-clés :

Turkey, Abstract art, New School of Paris, Modernity, Artistic migration

Résumé

Après la Seconde Guerre mondiale, les artistes turcs de l'École de Paris jouent un rôle significatif dans la scène artistique parisienne, participant activement aux débats entre abstraction et figuration. Peintres et sculpteurs turcs exposent dans des salons majeurs comme le Salon de Mai et le Salon des Réalités Nouvelles, affirmant leur présence au sein de l'avant-garde parisienne. Leurs interactions avec des figures influentes de l'art moderne, ainsi que leur participation à des expositions clés, témoignent de leur intégration dans le milieu artistique français. La mémoire de cette génération, longtemps négligée, est aujourd’hui préservée grâce à de nombreux acteurs des mondes de l’art. Dr. Demir Fitrat Onger, qui a constitué une collection majeure et entretenu des liens étroits avec ces artistes, en fait partie. Son témoignage éclaire leur contribution à la modernité artistique mais aussi leur vie de bohème et leur manque de reconnaissance.

Téléchargements

Les données de téléchargement ne sont pas encore disponible.

Biographies de l'auteur-e

  • Perin Emel Yavuz, Institute for Democracy, Media and Cultural Exchange (IDEM), Paris

    Perin Emel Yavuz holds a doctorate in art history and theory, and is co-founder of the research group on the visual arts in the Middle East 19th–21st centuries (ARVIMM). She specialises in narrativity in art forms and is interested in art as a space for cultural and political interaction in relation to global transformations and contemporary issues of representation. She has coordinated a number of publications, including “Que fait la mondialisation à l’esthétique” with Bruno Trentini (Proteus, no. 8, March 2015), “Contextualiser nos regards” with Annabelle Boissier, Fanny Gillet and Alain Messaoudi (Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, no. 142, 2018), and “Les images migrent aussi” with Elsa Gomis and Francesco Zucconi (De facto Migrations, no. 24, January 2021). Currently head of communications and development at IDEM (L’Institut pour la Démocratie) and a member of the Désinfox-Migrations association, her career has been marked by a constant commitment to disseminating knowledge on sensitive subjects that divide society.

  • Ekin Akalın, Center for Turkish, Ottoman, Balkan, and Central-Asian Studies (CETOBAC), EHESS, and National Federation of Specialized Experts in Art (Fnepsa), Paris

    Ekin Akalın is a researcher specializing in global modernities, with a focus on late Ottoman and early Turkish Republican art history. She is affiliated with the Fédération nationale des experts d'art (Fnepsa) and the Center for Turkish, Ottoman, Balkan, and Central-Asian Studies (CETOBAC), Paris. She completed her masters under the supervision of Marianne Barrucand. Her curatorial work includes positions at the Sadberk Hanım Museum (Istanbul) and projects with the Musée du Quai Branly (Paris), the Musée Pierre Loti (Rochefort, France). She was the coordinator of the 2011 exhibition 20 Modern Turkish Artists of the Twentieth Century at santralistanbul. Her doctoral research investigaes territorial aesthetics in 19th century Ottoman military schools. Her recent article, “Aesthetic of Prosperity: A Case Study on the Paintings of Halil Paşa,” was published in the International Journal of Islamic Architecture.

Publié

2025-05-14

Comment citer

Yavuz, P. E., & Akalın, E. (2025). DEMIR ONGER, COLLECTIONNEUR DU GROUPE DU CAFÉ DU GYMNASE À PARIS: Entretien. Manazir Journal, 6, 191–213. https://doi.org/10.36950/manazir.2024.6.8